Pengajaran Konstruktivisme dan Objektivisme
Pengertian Konstruktivisme
Pendekatan penggunaan teori pengajaran dan pembelajaran memainkan peranan penting dalam menentukan keberkesanan sesuatu pengajaran dan pembelajaran dalam bidang pendidikan. Menurut Arif Sukardi (1987) teori pembelajaran memainkan peranan yang penting kepada guru kerana menerusi teori-teori ini guru akan memahami proses pembelajaran yang berlaku di dalam diri pelajar, memahami faktor yang mempengaruhi dan mempercepatkan proses pembelajaran para pelajar. Selain itu guru akan dapat membuat ramalan yang tepat tentang hasil yang diharapkan dari proses pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan dengan itu salah satu teori yang berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah teori konstruktivisme dan objektivisme.
Sushkin,N (1999), pula menyatakan bahawa dalam teori konstruktivisme penekanan diberikan lebih kepada pelajar berbanding kepada guru. Ini adalah kerana pelajarlah yang berinteraksi dengan bahan dan peristiwa dan memperoleh kefahaman tentang bahan dan peristiwa tersebut. Justeru, pelajar membina sendiri konsep dan membuat penyelesaian kepada masalah. Autonomi dan inisiatif pelajar hendaklah diterima dan digalakkan.Nik Aziz Nik Pa (1999), menyebut konstruktivisme adalah tidak lebih daripada satu komitmen terhadap pandangan bahawa manusia membina pengetahuan sendiri. Ini bermakna bahawa sesuatu pengetahuan yang dipunyai oleh seseorang individu adalah hasil daripada aktiviti yang dilakukan oleh individu tersebut.
Pengertian Objektivisme
Pengajaran objektivisme pula memerlukan guru memainkan peranan yang penting dengan mengawal keseluruhan kelas. Ia membuatkan para pelajar perlu mengikuti pembelajaran secara mendatar dimana ia berpandukan pembelajaran yang tersedia ada, dengan segalanya diatur mengikut dari pandangan pakar yang membuat sukatan pelajaran, terjadinya satu batasan untuk guru memainkan peranan serta pengalaman mereka dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Didalam pendekatan objetivisme peranan guru adalah terbatas ini disebabkan oleh penyekatan kreativiti atau pengolahan sesuatu subjek didalam pengajaran dan pembelajaran tidak dapat dilakukan dengan mudah ini disebabkan kerana ia telah ditetapkan dan pengajaran dan pembelajaran perlulah melalui landasan yang betul yang telah digariskan dalam sukatan pelajaran. Oleh yang demikian pelajar akan menerima secara terus dan minda pelajar tidak dapat diolah dengan menggunakan pelbagai kaedah dalam keadaan yang berbeza.
Perbandingan Objektivisme Dengan Konstruktivisme Dalam Pendidikan
Objektivisme
|
Konstruktivisme
| |
Tanggapan Utama
|
Pengetahuan wujud bebas dari persekitaran dalaman dan luaran pelajar
|
Pengetahuan bukan objektif, apa yang kita benar-benar tahu dan faham hanyalah persepsi kit. Ia ditentukan oleh kita semua. Pengetahuan tidak mempunyai struktur mutlak
|
Kesan
|
Guru menolong murid membina pengetahuan dan rangka konteks di mana ia wujud. Mereka mengguna analogi, contoh dan pelbagai kaedah mengingat. Mereka tanya soalan untuk membantu murid
|
Guru menolong murid membina kefahaman baru dan menolong murid merakamkannya ke dalam struktur kognitif sedia ada. Mereka melakukannya dengan menolong murid membentuk analogi, contoh dan kaedah mengingat murid sendiri, dan guru menolong murid membentuk soalan yang perlu ditanya bagi membimbing mereka ke arah kefahaman yang lebih tinggi
|
Respons Guru
|
"ada perkara yang anda hendak tahu dan saya akan ajar kepada anda apa yang saya tahu"
"Saya ajari ini, mereka belajar ini" "Pelajar ini sungguh bijak, mereka belajar apa saja yang saya ajarkan" |
"Ada perkara yang anda hendak tahu dan saya akan tolong anda mengetahui bagaimana anda boleh belajar mengenainya"
"Saya ajar ini, mereka belajar itu" "Pelajar ini sungguh bijak, mereka belajar perkara yang saya tidak pernah rancang untuk ajar mereka" |
Rancangan Pengajaran Harian Objektivisme
Tarikh/ Hari: 5.11.2012/ Isnin Masa : 7.40-8.40pagi Kelas : 4 Gemilang Bil. Pelajar : 30 orang M/ Pel : Bahasa Melayu
Tajuk : Hari Kantin
Objektif : Pada akhir pelajaran murid boleh menggunakan penjodoh bilangan yang betul
Pengetahuan Sedia Ada : Murid berpengalaman tentang penjodoh bilangan
Bahan : Lembaran Kerja
Nilai : Kerjasama,berani,berjimat cermat dan bersyukur
Kemahiran : Membaca dan menulis
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
| |
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
| |||
Set Induksi
|
Memperkenalkan tajuk
(menyusun huruf-huruf menjadi tajuk)
|
Guru memberikan setiap kumpulan satu set huruf
|
Murid menyusun menjadi perkataan
bermakna
|
Jawapan
K A N T I N
|
Perkembangan
|
Langkah 1
Perkembangan tajuk
Langkah 2
Aktiviti Kumpulan
Langkah 3
Kerja bertulis
|
Guru memberikan setiap kumpulan satu gambar tunggal tentang hari Kantin
Guru meminta setiap kumpulan diminta mencari
Penjodoh bilangan yang terdapat dalam petikan
Guru meminta murid membina
ayat menggunakan penjodoh bilangan berdsarkan aktiviti dalam gambar.
|
Murid dalam kumpulan
Melihat gambar dan mencari penjodoh bilangan
Setiap kumpulan memberikan contoh penjodoh bilangan yang didapati dalam petikan
Murid membina ayat berpandukan
gambar dan penjodoh bilangan yang didapati
|
Penjodoh bilangan
1.buah
2.bungkus
3.ikat
4.potong
5.ketul
Murid mendapatkan jawapan dengan hasil usaha sendiri menepati kontruktivisme
Murid membina ayat dengan kreativiti sendiri
Menepati kontruktivisme
|
Penutup
|
Rumusan
|
Guru meminta wakil setiap kumpulan murid membaca ayat-ayat yang ditulis
|
Murid membuat persembahan di hadapan kelas
|
Refleksi :
Murid boleh membina ayat berdasarkan penjodoh bilangan yang didapati dalam petikan
Rancangan Pengajaran Harian Kontruktivisme
Tarikh/ Hari: 5.11.2012/ Isnin Masa : 7.40-8.40pagi Kelas : 4 Gemilang Bil. Pelajar : 30 orang M/ Pel : Bahasa Melayu
Tajuk : Hari Kantin
Objektif : Pada akhir pelajaran murid boleh menggunakan penjodoh bilangan yang betul
Pengetahuan Sedia Ada : Murid berpengalaman tentang penjodoh bilangan
Konsep :
Bahan : Lembaran Kerja
Nilai : Kerjasama,berani dan bersyukur
Kemahiran : Membaca dan menulis
Fasa pengajaran
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
|
Keracunan makanan
Memperkenalkan tajuk
(menyusun huruf-huruf menjadi tajuk)
|
1. Guru memberikan setiap
kumpulan satu set huruf
2.Murid menyusun huruf menjadi
perkataan bermakna.
3.Guru mengemukakan soalan
secara lisan.
a.sebutkan perkataan yang telah
disusun.
b.apakah yang kamu tahu
mengenai kantin.
|
Jawapan yang diperolehi
K A N T I N
Nilai murni: sifat ingin tahu
|
Perkembangan
|
1.Mengenali
fungsi kantin
2. Mengenal
penjodoh
bilangan
|
1. Guru memberikan setiap
kumpulan satu gambar tunggal
tentang hari Kantin
2. Murid menyatakan maklumat
tentang kantin.
3.Murid dalam setiap kumpulan
diminta mencari
penjodoh bilangan yang terdapat
dalam gambar.
|
Penjodoh bilangan
1.buah
2.bungkus
3.ikat
4.potong
5.ketul
Nilai murni: kerjasama
|
Pencetusan idea
|
Aktiviti Kumpulan
|
1. Murid menyebut penjodoh
bilangan yang terdapat dalam
gambar.
2. Murid membina ayat
menggunakan penjodoh bilangan
berdasarkan aktiviti dalam
gambar.
|
Nilai murni
berani
Kemahiran berfikir
Menjana idea
|
Penstrukturan semula idea
|
Laporan dapatan daripada murid
|
Jenis aktiviti : pembentangan
1.Wakil kumpulan membaca ayat yang dibina.
2.Setiap kumpulan mendengar jawapan yang diberi.
3. Guru mengulas jawapan yang dari murid.
|
K.P.S
Komunikasi
Nilai murni
berani
berdikari
|
Aplikasi idea
|
Lembaran kerja
|
1.Guru mengedarkan lembaran
kerja kepada setiap murid.
2.Murid membina dan menulis ayat dalam lembaran kerja.
3.Guru dan murid berbincang
jawapan yang tepat.
|
K.P.S
komunikasi
Nilai murni
Berani mencuba
|
Refleksi
|
Menyatakan penjodoh bilangan dan penggunaanya
|
1.Guru meminta wakil setiap kumpulan membaca jawapan yang ditulis.
2.Murid boleh membina ayat menggunakan penjodoh bilangan.
|
Kemahiran berfikir
menjana idea
|
0 ulasan:
Post a Comment